Skip to content

רוק ישראלי במצבי משבר – שני קדר בהופעה באוזן בר, יום ד' 17/4/13

20 באפריל 2013

(הפוסט מתפרסם גם באתר מוזיקה.co.il)

שני קדר הוציאה לא מזמן אלבום חדש, שני עבורה וראשון בעברית, "ניהול מצבי משבר" שמו. אמנם לא הספקתי לכתוב על האלבום עדיין (אם כי הכוונה לכתוב עליו קיימת כבר זמן מה), אך אתן ספוילר קטן כבר עכשיו – מדובר באלבום טוב. וכשאני נתקל באלבום טוב אני בדרך כלל גם מחפש את ההופעה בכדי לקבל את התמונה המלאה לגבי האלבום והאמן, וזו הסיבה ששמתי פעמי ביום רביעי אל עבר האוזן בר, לדאבל פיצ'ר של שני קדר עם להקת אנטיביוטיקה האנונימית יחסית עבורי.

הרבה זמן לא הייתי באוזן בר בתל אביב, שנה וחצי ליתר דיוק, אולם המקום לא השתנה כמעט בכלל. חלל קטן, אינטימי, קיר לבנים ייחודי ואפילו שירותים במצב מצוין (בהשוואה להזנחה הקיימת בדרך כלל במקומות דומים), ולעומת זאת, האקוסטיקה עדיין גרועה, הסאונד לא טוב במיוחד, והתקרה נמוכה עד כדי כך שנגן נלהב מדי יכול לנגוח בטעות באחד הרמקולים שמבצבצים מהתקרה. ולמרות זאת, האוזן בר הוא עדיין אחד המקומות היותר טובים בתל אביב שבו יכול להופיע אמן שעושה רוק, ללמדך על מצב המשבר שבו שרוי הרוק הישראלי.

כאמור, מדובר בשתי הופעות בכרטיס אחד: קדר ולהקתה ואחריה להקת אנטיביוטיקה. שני ההרכבים פועלים כבר כמה שנים בסצנה הישראלית, כלומר אף אחד מהם אינו הרכב חדש מדי, וכל אחד מהם גם הוציא לאחרונה אלבום שני (E.P במקרה של אנטיביוטיקה), ועדיין, רק כ-30 איש הגיעו להופעה המשותפת הזו בלב תל אביב. מצב משבר #2.

שני קדר

שני קדר עולה לבמה עם גיטרה חשמלית (שחורה שחורה), מלווה בלהקה שלה: בנימין אסתרליס, שגם היה שותף מרכזי באלבום, בגיטרה חשמלית ושלל אפקטים, אורי דרור על הבס, דני רווה בתופים, ומיכל שני בקלידים. מתחילים עם "רוחק ראיה", שהוא גם השיר הראשון באלבום (למעשה האלבום מתחיל ב"פרולוג" שהוא קטע פתיחה של דיבור ומוסיקה ולא שיר מלא, כך ש"רוחק ראיה" הוא השיר האמיתי הראשון באלבום). התופים מהדהדים, הבסים חזקים וטובים, רק הבלאנס עדיין לא מושלם והשירה של שני לא נשמעת מספיק טוב. בהמשך זה השתפר, אם כי עדיין היה קשה לשמוע את המילים בצורה ברורה, בנוסף לזמזום קטן ומטריד מאחד המיקרופונים או המגברים שהפריע בכל ההופעה.

ממשיכים עם "מלט", עדיין באותו סדר של האלבום, שנפתח בנקישות בס, כמו באלבום. באופן כללי, העיבודים בהופעה נשארים די נאמנים לגרסת האלבום עם מעט מאוד שינויים. בהמשך בוצעו גם כמה שירים באנגלית שאני מניח שהם מתוך האלבום הראשון שאותו אינני מכיר, כולל שיר אחד שהבית שלו נשמע בדיוק כמו של "מלט", רק יותר מהיר ובאנגלית. לא ברור האם האקורדים המשותפים נכתבו במודע או לא. תשפטו בעצמם:

עוד זכינו לשמוע גם קאבר לשיר נשכח מאוד של דפנה ארמוני, "רגיש מדי", וכמובן עוד שירים מתוך האלבום האחרון: "סופי" האקוסטי, "קור", "כל האורות" שסיים את המופע (וסוגר גם את האלבום), "יש תרגיל" המצוין, בביצוע קצת מהיר מדי ומאכזב לטעמי, וגם את "בחריץ הדק שנותר" שסימל קצת את מה שהיה חסר לי בהופעה הזו. בעוד שבאלבום השיר הזה מקבל את נביחות ה-"האו האו" המצוינות שמשדרגות אותו, בהופעה "הנביחות" האלו לקו קצת בחסר, ושילוב הקולות לא נשמע טוב מספיק. נראה היה שמדובר יותר בחוסר תיאום ותשומת לב שעוד כמה חזרות יכולות לפתור, ולא ממגבלות שנובעות מהעברה של שיר מהאולפן להופעה חיה.

באופן כללי, היה משהו קצת פושר בהופעה הזו, וחסרה איזושהי תוספת שתקפיץ את ההופעה הזו למעלה, אולי יותר תיאום בין חברי הלהקה. למרות זאת, שני עצמה מופיעה היטב והיה כיף גדול לראות אותה ב-LIVE בפעם הראשונה.

אחרי ההופעה הקצרה יחסית של שני וכמה דקות של התארגנות, עולים לבמה להקת אנטיביוטיקה. המוזיקה של אנטיביוטיקה נשענת בכבדות על צלילים שכבר שמענו פעם, בעיקר צלילים שנובעים משימוש מוגבר בסינטיסייזר. בהתאם, המוזיקה שלהם מעלה רפרנסים לכל מיני להקות עבר מהארץ ומהעולם שעשו שימוש נרחב בסינטיסייזר, וכמובן החיבור המתבקש ללהקת "הקליק", וזו, אפרופו רוק במשבר, גם אחת התלונות העיקריות כנגד הרוק הישראלי – התרפקות על העבר במקום ליצור משהו חדש. לקישור לשנות ה-80 העליזות תורם גם קולו של הסולן והבסיסט של הלהקה, דן פביאן בלוך, שניחן בדיוק באותה אפלוליות שדרושה למוזיקה הזו.

אקדים ואומר שוב שאיני מכיר מספיק את אנטיביוטיקה, ורק לאחרונה יצא לי להקשיב לכמה שירים שלהם, מהאלבום הראשון דווקא, אבל לא התחברתי למוזיקה. האמת, אני לא אוהב סינטיסייזרים ובטח שלא שימוש נרחב בהם, כך שזו כנראה אבן הנגף העיקרית באי החיבור שלי למוזיקה של אנטיביוטיקה. למרות זאת נשארתי לראות חצי מההופעה שלהם מתוך סקרנות וכדי לנסות לתהות על קנקנם. אז לא, ההופעה לא גרמה לי לשנות את דעתי ב-180 מעלות, אבל בסך הכל נהניתי. מדובר בלהקה מגובשת, שמנגנת מצוין ובאמת שהיה כיף לראות אותם נהנים על הבמה. נורית שטרנברג שאחראית על הקלידים והסינטיסייזר גם תרמה בקולות והשילוב בינה לבין פביאן בלוך היה מצוין. בסיכומו של דבר, זו להקה טובה ומאוד מגובשת מבחינת הצליל שהיא מפיקה גם בהופעה, וזאת על אף שבאופן אישי אני לא מתחבר לסוג המוזיקה הזה.

אז מה היה לנו? סאונד בעייתי, מעט מדי קהל, תיאום לא מוצלח מספיק בתוך אחת מהלהקות והתרפקות על העבר בשנייה. ולמרות כל מצבי המשבר הללו, לא יצאתי בתחושה פסימית מהערב הזה. נראה שהרוק בארץ מצליח לשרוד ולהתקיים בכבוד על אף הקשיים, כך שהוא כנראה מנהל לא רע את מצבי המשבר שלו.

From → הופעות

3 תגובות
  1. dana permalink

    הופעה באמצע השבוע של דאבל פיצ'ר שמתחילה אחרי 23:00 בלילה. אנשים עובדים, וחלק גדול מהקהל בכלל מגיע מחוץ לעיר. תתחילו בשעות נורמליות, יגיע יותר קהל.

Trackbacks & Pingbacks

  1. רוק ישראלי במצבי משבר – שני קדר ואנטיביוטיקה בהופעה | מוזיקה.co.il - המקום לגלות מוזיקה חדשה
  2. לא שבר, משבר: שני קדר – "ניהול מצבי משבר" (2013) | בטטת רוק

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: