Skip to content

פשוט ונאמן – בועז ריינשרייבר בהופעה, תמונע, יום ג' 26/2/13

7 במרץ 2013

אתחיל בווידוי: לא התכוונתי ללכת להופעה הזו. קודם כל מהסיבה שאני לא חובב הופעות השקה. בדרך כלל מדובר בהופעה נרגשת מדי, כשהקהל מורכב ממשפחה וחברים (ועם..) וקשה לקבל תמונה טובה לגבי כמות הקהל ואופיו בהופעה כזו. נוסיף לזה את העובדה שאני מעדיף לגלות שירים בגרסת האולפן שלהם, כך שאפשר לשמוע בנוחות ולהתרכז במילים ובמוזיקה. את ההופעה אני מעדיף לראות אחרי שהאלבום שקע קצת בתודעתי וכשאני מכיר טוב את השירים. דבר שני, מה ששמעתי עד כה מהאלבום המתקרב של בועז לא הפיל אותי מהכסא. זה נשמע נחמד, מעניין, לבטח שווה האזנה רצינית לאלבום, אבל עדיין שום דבר שיגרום לי לחפש את ההופעה הקרובה.

אלא מה, כמה ימים לפני ההופעה גיליתי שבהופעה הזו מתוכנן איחודון של להקת דבק לכמה שירים. דבק זו להקה שמאוד אהבתי בזמנו, ואחת לכמה זמן אני עוד מוציא את אחד משני הדיסקים שיצאו לה ומצטער שהלהקה כבר לא עובדת יחד. בין ההצלחה של 1:1 לבין הפרויקטים האישיים של בועז וגדי (גדי הוציא לפני כשנה EP נחמד מאוד), להקת דבק נדחקה קצת לקרן פינה, למרות שבשום שלב לא התפרקה באופן רשמי וחבריה המשיכו לשתף פעולה. ועדיין, הגעגוע לאותן הופעות בסינדרום בירושלים באותן שנים ולשירים שמייצגים עבורי תקופה מסוימת  בחיים עדין קיים, ואיחוד קצר של להקת דבק סיפק לי סיבה טובה להגיע להופעה הזו, ועל הדרך להתרשם קצת מהשירים החדשים של בועז.

2686017043-1

בחלק הראשון והעיקרי של ההופעה, בועז, קצת נרגש ובעיקר מאושר ממעמד השקת אלבומו הראשון, יחד עם הלהקה המצוינת שלו מבצעים בעיקר שירים מתוך האלבום החדש. להפתעתי, דווקא לא השתעממתי בחלק הזה כפי שקורה לי לעיתים, כשכל שיר נשמע אחר ויוצר עניין משל עצמו. גם הלהקה מצוינת וזה זמן טוב להזכיר אותם: שלומי מנצור על גיטרה חשמלית (והוא גם הבסיסט ב-1:1), אורן אלשייך בבס, עדו הרץ על הפסנתר שהוסיף המון להופעה, ואוריאל סוורדין שהתבלט על התופים (בפינת הטריוויה: הוא גם ניגן כלי הקשה בתחילת סיבוב ההופעות בעקבות האלבום השני של 1:1). בכל החלק הזה בועז מבצע רק שני שירים מהרפרטואר המוכר שלו: "פשוט ונאמן" של להקת דבק, צמד מילים שמאפיין את בועז ודרכו המוזיקלית אולי יותר מכל (ובנימה אישית, אחד השירים הכי טובים, לא פחות), ואת "לפעמים אני פוגע" של 1:1 שזכה לעיבוד קאנטרי חדש, מפתיע ומוצלח.

לאחר סשן מחיאות כפיים קצר (אמרתי, פשוט, נאמן, ונטול אגו), מתחיל חלק ההדרן של ההופעה. בועז מזמין את חבריו הוותיקים ללהקת דבק: גדי רונן, עידו אופק ונדב ברקן לאיחודון המיוחל. ציפיתי שדווקא בועז יתחיל באחד מהשירים שלו בלהקה, אך להפתעתי דווקא גדי פותח עם שני שירים שלו (נטול אגו, כבר אמרתי?): "לחץ" הפוליטי מתוך האלבום השני, ו"זמן עובר" שסגר את האלבום הראשון. בחירת שירים מפתיעה, כשציפיתי דווקא לשירים של הלהקה שנחשבו יותר אהודים ע"י הקהל, אם כי שמחתי מאוד לשמוע אותם שוב. צריך להגיד את האמת: החלודה ניכרה על החברים. אלו לא אותן אנרגיות שהיו אז ולא אותם ביצועים מהודקים שאפיינו אותם, אך אפשר להבין את זה לנוכח הזמן שהיה להם לחזור לכושר. עוד רגע של התארגנות בין השירים ומישהו צועק מהקהל: "תעשו את כל האלבום הראשון ברצף", מוכיח לי שלא רק אני זוכר בערגה את ההופעות ההן. השיר האחרון באיחוד היה כמובן "בשם הדמוקרטיה", שיר שזכה לעדנה מחודשת במחאה החברתית, והדגיש לי שוב את האמירה הביקורתית שהיתה כל כך נוכחת באלבום השני של דבק, ביקורתיות שנדיר למצוא בימינו במוזיקה.

אחד הדברים הכי קשים בהופעת השקה הוא לתפוס את האמירה שהאמן מנסה להביע באלבום החדש. בהופעה הזו, ההבנה התחדדה לי דווקא מתוך "בשם הדמוקרטיה" היחסית ישן, כשבפזמון השני של השיר בועז מוציא את תסכולו מהמצב הנוכחי שלא השתנה בשנים שחלפו מאז שכתב את השיר, בקטע של חצי דיבור-חצי אילתור. והאמירה הזו, לגבי אותו התסכול, חוסר האונים, לגבי אותו הרצון ליצור כאן סביבה בטוחה יותר מנקודת מבטו כאב וכבעל שרוצה לגונן על המשפחה, היא האמירה שבולטת בכמה מתוך השירים שבאלבום החדש:

"אם הייתי יכול
הייתי מציף את העולם באהבה,
אם הייתי יכול
הייתי מכריז שעל כולם להיכנע"

המילים האלו, מתוך "אם הייתי יכול" שגם יצא כסינגל (המוצלח ביותר לדעתי), הם אלה שחותמות את ההופעה הזו כשחברי שני ההרכבים על הבמה לביצוע משותף שמשאיר טעם לעוד, מהאלבום ומההופעה.

איך לסכם? אפשר לומר: באתי בשביל דבק, נשארתי בשביל בועז. אפשר גם לומר שלמרות בחירת סינגלים קצת בעייתית, האלבום של בועז ריינשרייבר הוא ככל הנראה אחד הדברים המעניינים ביותר שאפשר לשמוע כרגע.

From → הופעות

להגיב

להשאיר תגובה

