Skip to content

האם מאיר אריאל היה נשאר רלוונטי גם היום?

26 בנובמבר 2012

לא פעם אפשר למצוא אותי מבשל תוך כדי שאני שומע מוזיקה במערכת שבסלון. באחד מסופי השבוע, עת אני שומע את מאיר אריאל בהופעה כלשהיא, הגיעה אשתי ושאלה אותי שאלה שבמבט ראשון אולי נשמעת שאלה קצת מוזרה: "אתה חושב שמאיר אריאל היה נשאר רלוונטי גם היום?". לקח לי כמה רגעים לחשוב על השאלה, ובסופו של דבר עניתי לה שסביר להניח שכן, מאיר היה נשאר רלוונטי.

בהרחבה:

אם מסתכלים על מרבית היוצרים בני הדור ההוא, רובם ככולם כבר לא רלוונטיים מבחינת היכולת שלהם ליצור מוזיקה חדשה מעניינת באמת. ניקח לדוגמא את שני חבריו של מאיר לקיבוץ משמרות: חנן יובל ושלום חנוך. חנן יובל מייצג את האמנים שכיום כבר כמעט ואינם פעילים: לא מקליטים אלבומים חדשים ולא מופיעים. בקיצור, אמנים שהתפוגגו להם אם בשל חוסר בחומר חדש ואם בשל חוסר עניין של הקהל. מהעבר השני, שלום חנוך מייצג את אלו שעדיין מופיעים בהצלחה מרובה ואפילו מקליטים אלבום מדי כמה שנים, אולם הצלחתם הנוכחית מורכבת בעיקר מהתרפקות על העבר המפואר, והמוזיקה החדשה שהם מייצרים פשוט לא מספיק מעניינת (ואני אומר את זה על אף הכבוד הרב שלי לשלום חנוך). חסר בה את הרעב להגיד משהו חדש, משמעותי, חסר הרעב לטרוף את הקלפים ולצאת מתוך הקליפה המוכרת והמצליחה, ולפעמים זה אפילו לא כל כך מעודכן מבחינה מוסיקלית. אם תשאלו אותי, זה פשוט עניין של גיל והתבגרות. מה לעשות שבן-אדם אחרי גיל 50-60 נרגע ונהיה שקול יותר. זה טוב להם כאדם, אך לרוב פחות טוב למוזיקה. ברוב המקרים אפילו ההופעות מתקבעות על סטנדרט מסוים של שירים, עיבודים והרכב נגנים, ולמעשה אותו מופע ממשיך לרוץ במשך שנים כמעט ללא שינויים.

אם כך, למה שמאיר אריאל יהיה שונה? למה לדעתי מאיר היה מצליח להישאר רלוונטי ומעניין גם אחרי גיל 60? הבסיס לתשובה טמון דווקא בהופעות החיות שלו מסוף שנות ה-90. יש תיעוד של כמה כאלו, כולל DVD מוצלח בהופעה משנת 96 ובוטלג טוב לא פחות מאתר ישראבוט של הופעה בירושלים מאותה שנה, בשתיהן מנגנת עם מאיר הלהקה שלו באותן שנים: יזהר שבי, יואב בונצל ונאור כרמי הידועים כלהקת "זרעי קיץ". בנוסף, ישנו גם דיסק מהופעה אחרונה בבארבי משנת 99 שם ניגנו עם מאיר עמוס פרידמן, גיגה, ערן פורת ודורון קוחלי. המשותף לנגנים משתי הלהקות הוא שכולם נגנים צעירים, לא מאוד מוכרים באותן שנים, שמאיר אריאל בחר לעבוד דווקא איתם. זו לא רק התהדרות בחבר'ה צעירים, אלא ממש עיבודים חדשים לשירים הוותיקים, עיבודים שהלהקה חתומה עליהם יחד עם מאיר. דבר זה הוא בדיוק אחד הביטויים לאותו רצון תמידי לרענן את השורות ולצאת מתוך הקליפה המוכרת שעליה דיברתי קודם.

מהתבוננות על המוזיקה של יוצרים רבים, אני חושב שמה שקרה שם הוא דבר נדיר. נגנים צעירים שמתייחסים לשירים כל כך טובים (נכסי צאן ברזל) בלי חרדת קודש משתקת, אלא משנים אותם ונותנים להם עיבודים חדשים, ומהצד השני, יוצר מכובד וותיק שמוותר על האגו, ומאפשר להם לשחק עם השירים. ברוב המקרים התוצאה היא אפילו מצוינת, למשל בשיר "פלוגה בקו (או: לגמרי במקרה)". אפשר לראות איך העיבוד המקורי המינימליסטי למדי וחצי-אקוסטי, שאפיין את רוב השירים המוקלטים של מאיר, מקבל בהופעה חיה (מתוך הבוטלג שהזכרתי קודם עם להקת "זרעי קיץ") עיבוד מודרני, "חי" יותר כשהגיטרה החשמלית קיימת והתופים הרבה יותר משמעותיים. זה לדעתי הביצוע הטוב ביותר ששמעתי לשיר הזה.

אלו לא רק השירים הישנים שקיבלו כסות חדשה, אלא גם השירים החדשים מאותה תקופה שנשארו רלוונטיים ומעניינים. איני מכיר מספיק טוב את האלבומים האחרונים של מאיר אריאל, אך גם מהמעט שאני מכיר אני רואה שגם בשירים המאוחרים יחסית לא נס ליחו של מאיר. אותה זהות מאיר-אריאלית המתגמלת את המוכנים להעמיק במילה קיימת גם בהם, אם ב"חיית הברזל" וב"בס בבלון" הנבואיים-קודרים מתוך האלבום "רישומי פחם", או בשיר "צדק צדק תרדוף" שכולו משל ונמשל וכפלי משמעות ברמה שלא היתה מביישת גם את השירים הישנים והמהוללים שלו כמו "טרמינל לומינלט" או "ארול".

יחד עם הצורך הזה לחדש ולעבוד עם דור צעיר יותר, צריך לזכור שמאיר אריאל היה סוג של "Late bloomer". אלבומו המלא הראשון יצא רק בשנת 78, כשהוא בן 36, גיל קצת מבוגר לאלבום בכורה. אפשר להשוות את זה לחברו שלום חנוך, שכבר בגיל 24 היה חתום על מרבית המילים והלחנים ב"שבלול" וב"פלסטלינה", ולכן סביר להניח שלמאיר נשאר "דלק" לעוד כמה אלבומים לפחות.

אתנחתא מוסיקלית:

ברוח ימי הבחירות, אי אפשר בלי "נרקומן ציבור" של מאיר אריאל. שיר שיצא לאור בשנת 90, כשהפוליטיקה שלנו היתה עוד יחסית נקייה יותר, אך נדמה שממערכת בחירות אחת לאחרת השיר הזה הופך ליותר ויותר נכון, והפוליטיקאים שלנו נראים יותר ויותר נרקומני ציבור, כפי שמתואר בשיר. לתשומת לב פוליטקאינו שמחליפים מפלגות בהתאם לסקר הרלוונטי, כאילו מה שמוביל אותם היא לא אידיאולוגיה כלשהיא, אלא אותו צורך להיבחר שוב ושוב, צורך שמאיר הגדיר יפה כנרקומניות ציבור.

סיכום:

כנראה שהצורך ברענון השירים הותיקים והזרמת דם צעיר ללהקה, יחד עם יכולת הכתיבה הבאמת מופלאה וצורת ההתבוננות על העולם היו גורמים לכך שמאיר אריאל היה ממשיך ליצור עוד כמה יצירות מופת שהיינו יכולים לנתח לאורך שנים, בניגוד לאחרים בני דורו. לצערנו, נוכל רק לתהות מה היה קורה אם..

ובכן, לאחר שהסכמנו שמאיר אריאל היה נשאר רלוונטי, נותר רק לתהות לו היה נשאר בחיים, האם היה זוכה להכרה ע"י הקהל הרחב כפי שהוא זוכה לה כיום, לאחר מותו? אני חושש שהתשובה היא לא, אך זהו כבר נושא לדיון נפרד.

From → דעות

8 תגובות
  1. אני מסכים איתך לגבי המוזיקה והעבידוים. נראה לי שבנוסף לכך, הכישרון שהיה מותיר את אריאל רלוונטי בכל עת הוא היכולת לספר סיפור. מעט מאוד זמרים מספרים סיפור בשירים שלהם ומאיר אריאל ידע לעשות זאת היטב. הרצון לשמוע סיפור מצד הקהל תמיד היה קיים, בכל דור ודור. הסיפור אצלו לפעמים התעלה על המוזיקה. אני בהחלט שותף למסקנה שהוא היה נותר רלוונטי גם היום.

    • יש עוד כמה מספרי סיפורים שדווקא כן איבדו את זה עם השנים. קח למשל את שלמה ארצי הצעיר שהיה מספר סיפורים לא רע והיום בקושי אפשר למצוא זכר לכך. נראה שגם אהוד בנאי של השנים האחרונות הולך לכיוון דומה (לדעתי), כך שיש כאלה שיכולתם לספר סיפור הלכה ופחתה עם השנים.
      לשמחתי, שנינו מסכימים שזה לא היה הכיוון אצל מאיר אריאל.

  2. אלישבע permalink

    קצת מיהרת לקבור את חנן יובל – האלבום האחרון שלו יצא ב-2009, והוא עובד היום על הבא. ומופיע בהחלט! לבד, עם נגנים (צעירים ומוכשרים), עם ג'קי לוי וב'חברים של בני'.

  3. היה נשאר ועוד איך. מאיר אריאל לא דרך במקום אפילו לרגע אחד, הוא הקשיב רוב קשב – גם פנימה וגם כלפי חוץ, וידע להפוך את מה שהתבונן בו לטקסטים מופלאים – יצירות של ממש. כשרון כזה לא נעלם פתאום, הוא לא מקרי ולא הבזק רגעי (כמו שהוא הוכיח לאורך שנים בשירים שהקליט בעצמו ובאלה שכתב לאחרים).

    לגבי הכרה של קהל רחב יותר לו היה נשאר בחיים – זה עצוב, אבל נראה לי שבמציאות של המוזיקה בישראל כיום, אין מקום מרכזי למוזיקאי חי כמו מאיר אריאל. אלא אם כן הוא מוכן לנשק כמה עכוזים בדרך, או להשתתף בתוכנית כזאת או אחרת. the voice עם מאיר אריאל? לא נראה לי. אפילו ערב בכוכב נולד הוא לא קיבל. מה שהיה קורה זה שקבוצה קטנה של מביני עניין היתה מתרגשת מכך שהוא נותן את "רישומי פחם 2" להורדה חינם ב- bandcamp…………… אבל אולי אני סתם פסימי…

    • מאיר אריאל בכוכב נולד? אני יכול לדמיין אותו שר להם את "קוצים א'"..

  4. נגד הזרם permalink

    למרבה הצער והאירוניה
    הדבר הטוב ביותר שקרה לקריירה של מאיר
    היה מותו בטרם עת

Trackbacks & Pingbacks

  1. מי ישיר את שיר האביונים? – "החצר האחורית" (2013) | בטטת רוק

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: