Skip to content

מישהו פעם עשה מוזיקה טובה

21 ביולי 2012

קצת קשה לי לכתוב משהו רע על עברי לידר, בכל זאת האמן שהכי אהבתי לפני 10 שנים. הדיסקים הישראלים הראשונים שקניתי בחיי הבוגרים היו של עברי: "יותר טוב כלום מכמעט" בקיץ 99, אי שם בין כיתה י"א לי"ב, ו-"מלטף ומשקר" שרכשתי מאוחר יותר. שני אלו יחד עם "האנשים החדשים" ו-"זה לא אותו דבר" ליוו אותי באדיקות לכל אורך שנות השירות הצבאי וגם בשנתיים-שלוש שאחרי, וגם היום אני יכול להגיד בהסתכלות אוביקטיבית אחורה שמדובר באלבומים מצוינים ("האנשים החדשים" קצת פחות משלושת האחרים).

משהו קרה אחרי האלבום הרביעי. מצד אחד, אני גיליתי כמה אמנים חדשים והתחלתי להעדיף את המוזיקה שלי קצת יותר רועשת, ומצד שני, לא משנה עד כמה אני מנסה להסתכל על הדברים בצורה אוביקטיבית, גם המוזיקה של עברי לידר השתנתה. משהו היה חסר באלבום החמישי שיצא ב-2008, ולמרות שני סינגלים טובים מאוד ("מתעורר" ו-"רק תבקש"), שאר האלבום השאיר אותי קצת פעור פה. שירים מביכים כמו "אלוף העולם" ו-"חשוב לי" לצד שירים שהרגישו כאילו מיהרו להקליט אותם למרות שהמסר שלהם עדיין לא התגבש כמו "צל שחור" ו-"אני יודע מה אתה צריך". לא אלבום שמתחשק לשמוע. בטח לא מה שציפיתי מאלבום של עברי לידר. כן, יש גם כמה שירים ראויים באלבום אבל התחושה שלי היתה שיש משהו חצי אפוי באלבום הזה, כאילו מיהרו להוציא אלבום כי "צריך" ולא כי יש מספיק שירים טובים. אם מתחשק להיות ציניים, אפשר גם לומר שאפילו על העטיפה השם "עברי לידר" מופיע בפונט גדול, ואילו שם האלבום בפונט קטן מאוד, כאילו מה שחשוב הוא שמדובר באלבום של המותג "עברי לידר" ולא התוכן שבפנים.

אם לסכם, לי היתה תחושה שחסר רגש באלבום הזה ויש בו משהו מסחרי מדי, או כמו ששר פעם עברי: "תפסיק עם השכל, ותביא נשמה". נראה שגם מרבית הקהל יצא עם תחושות דומות והאלבום וההופעות שאחריהן לא היו הצלחה כמו האלבומים הקודמים (למרות שחוסר ההצלחה והחשיפה שקיבל האלבום הזה הוא משהו שמרבית האמנים שאני כותב עליהם בבלוג היו מתקנאים בו).

והנה, אחרי כ-4 שנים של המתנה, מגיעים השירים הראשונים מתוך אלבום חדש, ואיתם התקוות לאלבום טוב יותר. אם לשפוט לפי שני הסינגלים שיצאו עד כה, אין כל כך למה לצפות.

הסינגל הראשון שיצא, "מישהו פעם", משתייך לז'אנר שירי האהבה הנוגים של עברי (אם תרצו, בלדות, למרות שאני מעדיף בטטות) שאף פעם לא התחברתי אליהם יותר מדי. לומר את האמת, לא מדובר בשיר ממש גרוע, אפילו שיר חביב שאפשר למצוא בו איזשהו עומק אפילו, רק שאינו מביא איזו בשורה חדשה.

עברי לידר – מישהו פעם (מילים ולחן: עברי לידר)

אם על "מישהו פעם" עוד אפשר להגיד כמה דברים טובים, בסינגל השני, "מזל טוב ישראל" קשה למצוא קרן אור. בשיר הזה עברי מארח את מוקי, עוד זמר שלא חסך בביקורת בעבר, לשיר שאמור להיות "בוטה" ו-"ביקורתי". בפועל, לנוכח המילים הפשטניות  והילדותיות, קשה לקחת את השיר הזה ברצינות. שיר ביקורת אפשר לנסח גם בצורה הרבה יותר מעניינת (רוצה לומר: "ילד בן שש לא צריך שיקנו לו רובה"). העיבוד האלקטרוני גם כן לא עוזר ואפילו ממש מציק באוזן, וכאילו כל זה לא היה מספיק, מגיע גם הקליפ לשיר ומדגים איך מה שלא היה ברור בשיר עצמו, יוכל להיות ברור בתמונות מתוך מהדורות חדשות שחוזרות על עצמן קדימה ואחורה במין אפקט מרגיז. קליפ די מגוחך, אני חייב לציין.

עברי לידר ומוקי – מזל טוב ישראל (מילים: עברי לידר ומוקי, לחן: עברי לידר ויונתן גולדשטיין)

נכון, מדובר רק בשני שירים מתוך אלבום שלם ובהחלט יתכן שהאלבום השלם יפתיע לטובה, אך לאור מה שקיבלנו באלבום הקודם, ולנוכח העובדה שלרוב עברי ידע להוציא את השירים הטובים ביותר כסינגלים באלבומים הקודמים, קצת קשה לי להיות אופטימי ביחס לאלבום המתקרב. בכל זאת נחכה בסבלנות לאלבום השלם.

וגם כמה שירים טובים

הנה שני שירים שדווקא כן סיקרנו אותי בתקופה האחרונה:

אמיר לביא הוא יוצר חדש שכבר שיחרר כמה שירים מתוך אלבום בכורה שעומד לצאת. ארז לב-ארי מפיק מוזיקלית את האלבום ואפשר לחוש את טביעות ידיו. אני ממש יכול לדמיין את לב-ארי שר את השיר הזה.

אמיר לביא – רק לפעמים (מילים ולחן: אמיר לביא)

השיר השני לקוח מתוך מופע שנתקלתי בו במקרה. מדובר במופע שעלה באופן חד-פעמי (עד כמה שאני יודע) בגן הבוטני בירושלים החודש, וכולל שירים של המשורר רוני סומק אשר הולחנו ועובדו ע"י חי מאירזדה. בין שלל המבצעים בפרויקט הזה אפשר למצוא את ערן צור, יהלי סובול ואפרת גוש. בשיר הזה שעלה ביו-טיוב, חמי רודנר הוא המבצע. ההגשה היחודית לרודנר עושה פה עבודה טובה.

חמי רודנר מתוך "המתופף של המהפכה" – סולו (מילים: רוני סומק, לחן: חי מאירזדה)

להגיב

להשאיר תגובה

